vrijdag 28 oktober 2011

postheadericon Personal : Rugpijn

Verrast was ik door een Fysio/sport therapeut die mij masseerde tijdens de Hamam in Turkije. Ik moest meteen op mijn buik gaan liggen en meteen nadat hij één keer mijn rug had aangeraakt merkte hij dat twee plekken op mijn rug niet goed aanvoelde. Het is een plek links onderin mijn rug met uitstraling naar mijn heup en mijn been. De andere plek is boven aan, met uitstraling rechts naar mijn nek. Ik was zo verrast omdat ik vorig jaar November in de ziektewet terecht ben gekomen doordat ik wakker werd met onwijze rugpijn, toenmalig aan de linker onderkant. Na een paar dagen ermee doorgelopen te hebben, je kent het wel, verkeerd gelegen, maandelijkse periode etc. Je gaat er niet meteen vanuit dat het misschien wel blijvend is, dat het misschien wel wat ergs kan zijn.


Er zijn toen foto's gemaakt van deze plek op mijn rug en al snel volgde de uitslag. Een lichte scoliose, ook wel bekend als een lichte verkromming. Deze verkromming was op het moment nog niet verontrustend. Wat dit op latere leeftijd kan betekenen dat konden ze niet precies zeggen. Op het moment was het niet zorgwekkend. Na heel wat sessies bij eerst de fysiotherapeut, die er van geschrokken was hoe vast 'die plek' zat en nadat de fysio voor mijn gevoel niet genoeg vooruitgang boekte na 12 sessies, werd ik door de huisarts door verwezen naar Mensendieck.

Ik hoor jullie al meteen denken wat is het? Daarom een stuk wat wikipedia over Mensendieck zegt: Mensendieck is de naam van een paramedische behandelmethode. Oefentherapie-Mensendieck is vernoemd naar Bess Mensendieck, die in het begin van de 20e eeuw een systeem van oefeningen ontwikkelde gericht op het behandelen van klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat en spiergebruik gericht op vitaliteit. Bij de Mensendieck-therapie komen steeds meer jonge patiënten. Ongeacht de soort therapie is het merendeel van de patiënten tussen 25 en 64 jaar. Voor manuele therapie geldt dit zelfs voor vier op de vijf patiënten. Een op de vijf patiënten die gebruik maken van fysiotherapie is ouder dan 65 jaar. Onder de patiënten die de oefentherapieën Mensendieck en Cesar volgen zijn relatief veel jongeren. Zo zijn bijna twee van de vijf Cesarpatiënten jonger dan 25 jaar. 
Mensendieck hielp mijn rug sterker worden, mijn houding te veranderen. Ik ben door Mensendieck meer gaan letten op mijn houding met zitten, bukken, staan etc. Soms is het alleen erg moeilijk om continu op je houding te letten. Op een gegeven moment neem je al snel je 'oude gewoontes' weer aan. Na 15 sessies hebben we het afgebouwd, omdat het steeds beter ging. Ik kreeg periodes dat ik bijna geen last meer had. Ik dacht dat ik van de erge pijn af was. Ik heb vanaf November tot en met half April bij de Fysio en Mensendieck gelopen. Langzaamaan ben ik weer wat uren naast mijn studie gaan werken en heb ik het opgebouwd. Ik werkte toen nog in een supermarkt en het was vaak lichamelijk erg zwaar, door de zware kratten die ik moest tillen. Ik ben toen van baan gewisseld, dat was ik al van plan, omdat deze baan beter mijn studie paste. De wisseling van baan hielp enorm en ik had niet meer de hele dag door pijn, of een vervelend, zeurderig gevoel in mijn rug.

Ik heb een hele lange tijd geen last gehad, tot vorige week donderdag, toen mijn vakantie begon. Ik dacht dat mijn lichaam gewoon toe was aan vakantie, dat ik wat teveel had doorgewerkt achter elkaar. Ik ging meteen de eerste dag op de vakantie naar de Hamam toe. Daar werd ik even goed gemasseerd door de masseur. Na de massage had ik meer last, omdat het natuurlijk nu weer goed was losgekomen. Ook vond ik de masseur soms erg hard masseren, waardoor ik meerdere pijnlijke plekken overhield op mijn lichaam. Al mijn ribben deden ook pijn en één rib kon je niet eens aanraken, zo gevoelig was het. De masseur vond dat ik nog een paar keer moest terugkomen, maar ik durfde niet meer doordat ik zo last had gekregen.

Ik ga het maar weer in de gaten houden, maar ik weet niet zo goed wat ik er nou mee moet. Moet ik alvast stappen ondernemen en weer de medische molen ingaan?

Sorry voor al het geklaag, maar het moest er even uit. Het even wegschrijven helpt in ieder geval enorm en de lieve reacties van jullie doen ook altijd veel goed. Ik hoop gewoon dat het vanzelf weer weggaat en dat het gewoon is door dat ik en mijn lichaam nu tot rust komen.

0 comments:


Zoeken op Diva of Geneva

Welkom op Diva of Geneva. Een (beauty)blog met iedere dag één of meerdere updates over beauty, fashion of lifestyle. Ik plaatst ook erg veel swatches van nagellak en nail-art.

Ik ben natuurlijk ook op de social media te vinden (kijk voor de links op de icoontjes bovenaan mijn site) Ik vind het erg gezellig als je mij toevoegt, vragen stellen mag via de social media of mail naar divaofgeneva@live.nl.

Volgers

Translate

Highlights